- Найдите в тексте английские эквиваленты следующих словосочетаний
- Пособие рассчитано на учащихся средних школ, лицеев, гимназий, колледжей и студентов высших учебных заведений всех, кто интересуется английским языком и увлекается компьютером. Удк 811. 111(07) ббк81. 2Англ-9
- Главная > Документ
- Ознакомьтесь с терминами текста 2
- 🎦 Видео
Видео:Найти основание системы счисления. Развернутая форма записи числаСкачать
Найдите в тексте английские эквиваленты следующих словосочетаний
Сложная сеть электронных цепей; возможные состояния; хранить (запоминать) числа; обрабатывать символы; размагничивать сердечники; обработка информации; информация в виде команд; символы, называемые данными; выполнять математические операции; выдавать результаты; обеспечивать необходимую информацию; основные свойства; сложение, вычитание, деление, умножение; возведение в степень; средства для общения с пользователем; устройство ввода; дисковод; считывать информацию; вывод информации; катоднолучевая трубка; выполнять тысячи логических операций; без устали; находить решение задачи; человек; в соответствии с введен¬ной программой; вырабатывать свои суждения; возможно¬сти ограничены программой, заложенной в него человеком; дать требуемую информацию; электрические импульсы; мгновенно производить огромное количество математических операций.
Сам текст
WHAT IS A COMPUTER?
A computer is a machine with an intricate network of electronic circuits thatoperate switches or magnetize tiny metal cores.
The switches, like the cores,are capable of being in one or two possible states, that is, on or off;
magnetized or demagnetized.
The machine is capable of storing andmanipulating numbers, letters, and characters (symbols).
The basic idea of a computer is that we can make the machine do what wewant by inputting signals that turn certain switches on and turn others off, ormagnetize or do not magnetize the cores.
The basic job of computers is processing of information.
For this reasoncomputers can be defined as devices which accept information in the form ofinstructions, called a program, and characters, called data, performmathematical and / or logical operations on the information, and then supplyresults of these operations.
The program, or part of it, which tells thecomputers what to do and the data, which provide the information needed tosolve the problem, are kept inside the computer in a place called memory.
It is considered that computers have many remarkable powers.
Howevermost computers, whether large or small, have three basic capabilities.
First, computers have circuits for performing arithmetic operations, such as:addition, subtraction, division, multiplication and exponentiation.
Second, computers have a means of communicating with the user.
After all, ifwe couldn’t feed information in and get results back, these machineswouldn’t be of much use.
Some of the most common methods of inputtinginformation are to use terminals, diskettes, disks and magnetic tapes.
Thecomputer’s input device (a disk drive or tape drive) reads the information intothe computer.
For outputting information two common devices used are: aprinter, printing the new information on paper, and a cathode-ray-tubedisplay, which shows the results on a TV-like screen.
Third, computers have circuits which can make decisions.
The kinds ofdecisions which computer circuits can make are not of the type: «Who wouldwin the war between two countries?»
or «Who is the richest person in theworld?»
Unfortunately, the computer can only decide three things, namely: Isone number less than another?
Are two numbers equal?
and, Is one numbergreater than another?
A computer can solve a series of problems and make thousands of logicaldecisions without becoming tired.
It can find the solution to a problem in afraction of the time it takes a human being to do the job.
A computer can replace people in dull, routine tasks, but it works according tothe instructions given to it.
There are times when a computer seems tooperate like a mechanical ‘brain’, but its achievements are limited by theminds of human beings.
A computer cannot do anything unless a person tellsit what to do and gives it the necessary information;
but because electricpulses can move at the speed of light, a computer can carry out greatnumbers of arithmetic-logical operations almost instantaneously.
A personcan do the same, but in many cases that person would be dead long beforethe job was finished.
Видео:Перевод из любой системы счисления в десятичную или как найти десятичный эквивалент числаСкачать
Пособие рассчитано на учащихся средних школ, лицеев, гимназий, колледжей и студентов высших учебных заведений всех, кто интересуется английским языком и увлекается компьютером. Удк 811. 111(07) ббк81. 2Англ-9
Главная > Документ
Информация о документе | |
Дата добавления: | |
Размер: | |
Доступные форматы для скачивания: |
*в) Компьютеры, сконструированные, чтобы использовать ИС, назывались компьютерами третьего поколения.
3. Mark I was the first machine to figure out mathematical
problems.
а) Первая машина для вычисления математических проблем была Марк I.
•б) Марк I явилась первой машиной для вычисления математических задач.
•в) Марк I была первой машиной, которая вычисляла математические задачи.
4. Early computers using vacuum tubes could perform com-
putations in milliseconds.
■ а) Первые компьютеры, использующие электронные лампы, могли выполнять вычисления в течение миллисекунд.
■б) Ранние компьютеры использовали вакуумные лампы, которые выполняли вычисления за миллисекунды.
в) Рано компьютеры, использующие электронные
трубки, выполняли вычисления за миллисекунды.
Английский язык. Основы компьютерной грамотности 42
5. Vacuum tubes to control and amplify electric signals were
invented by Neumann.
а) Изобретенные Нойманом вакуумные лампы регу
лировали и усиливали электрические сигналы.
б) Нойман изобрел электронные лампы для управ
ления и усиления электрических сигналов.
■в) Электронные лампы, которые регулировали и усиливали электрические сигналы, были изобретены Нойманом.
6. Neumann’s machine called the EDVAC was designed to
store both data and instructions.
а)’Неймановскую машину, называемую EDVAC, сконструировали для хранения информации и команд.
-б) Машина Ноймана, названная EDVAC, была создана, чтобы запоминать как информацию, так и команды.
в) Машину Ноймана, которая хранила данные и
инструкции, назвали EDVAC.
7. Computers were developed to perform calculations for
military and scientific purposes.
-а) Компьютеры были созданы, чтобы выполнять вычисления для военных и научных целей.
б) Компьютеры создали для выполнения военных и
научных вычислений.
в) Созданные компьютеры выполняли вычисления
военного и научного назначения.
8. An American clerk invented a means of coding the data
by punching holes into cards.
а) Американский служащий изобрел посредством кодирования информации перфокарту. »б) Американский клерк изобрел перфокарту, кодируя информацию.
^ в) Американский служащий изобрел средство шифрования информации путем пробивания отверстий в карте.
Unit 4 DATA PROCESSING CONCEPTS
1. Ознакомьтесь с терминами текста 1.
data processing [‘deita prou’sesirj] — обработка информации (данных)
to convert [ksn’vait] — преобразовывать; переводить (в др. единицы)
to accomplish [a’komphj] —завершать, заканчивать; осуществлять, выполнять.
to house [‘haus] — помещать, размещать
to improve [im’pru:v] — улучшать, совершенствовать
to control [kan’troul] — управлять, регулировать; управление, регулирование
to store [‘sto:] — хранить, запоминать, заносить (размещать) в памяти
storage [ f stD:nd3] — запоминающее устройство, память; хранение
resource [n’sors] — ресурс; средство; возможность facility [fa’silrti] —- устройство; средство facilities — приспособления; возможности
equipment [I’kwipmsnt] — оборудование; аппаратура; приборы; устройства
available [s’veibbl] — доступный; имеющийся (в наличии); возможный
display [dis’plei] — дисплей; устройство (визуального) отображения; показ
manner [‘тзепэ] — способ, образ (действий)
sequence [‘sikwsns] — последовательность, порядок (следования)
sucessively [ssk’sesivh] — последовательно
data storage hierarchy [hais’raiki] — иерархия (последовательность) запоминания информации (данных)
45 Unit 4. Data Processing Concepts
Английский язык. Основы компьютерной грамотности 44
to enter [‘enta] — входить; вводить (данные); заносить, записывать
comprehensive groupings — полные, обширные, универсальные образования
meaningful [‘mi:ninful] — имеющий смысл; значащий (о данных)
item [‘aitsm] — элемент; составная часть record [‘reko:d] — запись, регистрация; записывать, регистрировать
file [‘fail] — файл; заносить (хранить) в файл set — набор; множество; совокупность; серия; группа; система
data base [‘deita ‘beis] — база данных
related [n’leitid] — смежный; взаимосвязанный; относящийся (к ч.-л.)
2. Прочтите текст и скажите, как вы понимаете термины «обработка информации» и «иерархия запоминания ин формации».
Text 1 . DATA PROCESSING AND DATA PROCESSING SYSTEMS
The necessary data are processed by a computer to become useful information. In fact this is the definition of data processing. Data are a collection of facts — unorganized but able to be-organized into useful information. Processing is a series of actions or operations that convert inputs into outputs. When we* 1 speak of data processing, the input is data, and the output is useful information. So, we can define data processing as a series of actions or operations that converts data into useful information.
We use the term data processing system to include the resources that are used to accomplish the processing of data. There are four types of resources: people, materials, facilities, and equipment. People provide input to computers, operate them, and use their output. Materials, such as boxes of paper and printer ribbons, are consumed in great quantity. Facilities are required to house the computer equipment, people and materials.
The need for converting facts into useful information is not a phenomenon of modern life. Throughout history, and even prehistory, people have found it necessary to sort data into forms that were easier to understand. For example, the ancient Egyptians recorded the ebb and flow of the Nile River and used this information to predict yearly crop yields.*Today computers convert data about land and water into recommendations to farmers on crop planting. Mechanical aids to computation were developed and improved upon in Europe, Asia, and America throughout the seventeenth, eighteenth, and nineteenth centuries. Modern computers are marvels of an electronics technology that continues to produce smaller, cheaper, and more powerful components.
Basic data processing operations
Five basic operations are characteristic of all data processing systems: inputting, storing, processing, outputting, and controlling. They are defined as follows.
Inputting is the process of entering data, which are collected facts, into a data processing system. Storing is saving data or information so that they are available for initial or for additional processing. Processing represents performing arithmetic or logical operations on data in order to convert them into useful information. Outputting is the process of producing useful information, such as a printed report or visual display.
Английский язык. Основы компьютерной грамотности 46
Controlling is directing the manner and sequence in which all of the above operations are performed.
Data storage hierarchy
It is known that data, once entered, are organized and stored in successively more comprehensive groupings. Generally, these groupings are called a data storage hierarchy. The general groupings of any data storage hierarchy are as follows.
1) Characters, which are all written language symbols: letters, numbers, and special symbols. 2) Data elements, which are meaningful collections of related characters. Data elements are also called data items or fields. 3) Records, which are collections of related data elements. 4) Files, which are collections of related records. A set of related files is called a data base or a data bank.
3. Просмотрите текст еще раз. Ответьте на вопросы, ис пользуя информацию текста 1.
1. What is processing? 2. What is data processing? 3. What does the term of data processing system mean? 4. What basic operations does a data processing system include? 5. What is inputting / storing / outputting information? 6. What do you understand by resources? 7. How did ancient Egyptians convert facts into useful information? 8. When were mechanical aids for computation developed? 9. What does data storage hierarchy mean? 10. What are the general groupings of any data storage hierarchy?
* 4. Найдите в тексте английские эквиваленты следующих словосочетаний:
Системы обработки информации; определение (термина) обработки данных; совокупность фактов; последовательность действий; преобразование входных данных в полезную информацию; включать ресурсы; завершить обработку данных; обеспечивать ввод информации в компьютер; ленты принтера; расходовать в большом количестве; размещать компьютерное оборудование; нуждаться (требовать) в приспособлениях; явление современной жизни; на протяжении доисторического периода; превращать информацию в выражения; регистрировать отливы и приливы; прогнозировать урожай зерновых культур; механичес-
47 Unit 4. Data Processing Concepts
кие средства вычисления; ввод данных; хранение данных; первоначальная обработка данных; дополнительная обработка; выдача полезной информации; напечатанное сообщение; зрительное отображение; последовательность запоминания информации; записанные символы языка; элементы информации; база данных; набор взаимосвязанных файлов.
5. Переведите следующие цепочки существительных :
Data resource; storage resource; network resource; security resource; system resource.
Communication facilities; data base facilities; display facilities; management facilities.
Distance control; device control; keyboard control; position control; program control.
Computer storage; laser storage; file storage; disk storage; data storage hierarchy.
Character sequence; instruction sequence; message sequence; pulse sequence.
Batch file; catalog file; data file; help file; input file; output file; menu file; user file.
Command input; data input; disk input; file input; keyboard input; program input.
6. Подберите к терминам, данным в левой колонке, опре
деления, представленные справа.
1. Computer ‘ a) the set of instructions that direct
the operations of computers;
2. Computer literacy • b) a part of a computer, entering
data into the device;
3. A program c) facts unorganized but able to be
4. Data d) the output of a data processing
5. Data processing . e) possessing sufficient knowledge
of how computers work and what they can do to use them as problem-solving tools;
6. Data processing • f) a series of operations that results
in the conversion of data system into useful information;
Английский язык. Основы компьютерной грамотности 48
7. Input .g) an electronic device performing
calculations on numerical data;
8. Output h) an electronic device accepting
the data processing results from the computer and displaying them;
9. Useful information i) a set of related files;
10. Data bank j) the resources required to accom-
plish the processing of data. These resources are personnel, material, facilities and equipment.
7. Проанализируйте неличные формы глагола и правильно переведите предложения.
1. Data are processed to become useful information. 2. We use the term data processing to include the resources applied for processing of information. 3. Resources required for accomplishing the processing of data are called data processing system. 4. Processing is a series of operations converting inputs into outputs. 5. Facilities are required to house the computer equipment. 6. Egyptians used the information to predict crop yields.
Information to be put into the computer for processing should
be coded into ones and zeroes. 8. Processing is operations on data
to convert them into useful information. 9. The first machines
designed to manipulate punched card data were widely used for
business data processing. 10. Hollerith built one machine to
punch the holes and the other to tabulate the collected data.
Ознакомьтесь с терминами текста 2.
manual [‘maenjusl] — ручной, выполняемый вручную to take advantage of smth — воспользоваться ч.-л.
capability [,keip9’bihti] — способность; возможность; характеристика
accuracy [‘sekjurasr] — точность; правильность; четкость (изображения)
correctly [ks’rektli] — правильно; верно
to eliminate [e’hmmeit] — устранять; удалять; отменять; ликвидировать
49 Unit 4. Data Processing Concepts
to make errors [‘ersz] — допускать ошибки (погрешности)
error-prone — подверженный ошибкам
to remain vulnerable [n’mein ‘vAlnorabl] — оставаться уязвимым, чувствительным
invalid data [m’vashd] — неверные, неправильные, недопустимые данные
communications networks — сети передачи данных; сети связи
travel [‘traevsl] — перемещение; прохождение; путь; ход
instant response [‘instant n’spons] — мгновенный ответ (реакция)
to respond [n’spond] — отвечать; реагировать
access [‘aeksas] —доступ; обращение; обращаться, иметь доступ
capacity of storage [ks’paesiti ev ‘stond3] — объем (емкость) памяти
to retrieve [n’trkv] — извлекать, выбирать (данные); восстанавливать (файл)
value [‘vaslju] — значение; величина; значимость; ценность; оценка; оценивать
objective [sb’d3ektiv] — цель; требование; целевая функция
cost-effective [‘kost I’fektiv] — экономичный; экономически оправданный
challenge [‘tfaelmd3] — трудность; препятствие; представлять трудность
9. Прочтите текст и скажите, каковы основные достоинства компьютеров. Переведите текст.
Text 2. ADVANTAGES OF COMPUTER DATA PROCESSING
Computer-oriented data processing systems or just computer data processing systems are not designed to imitate manual systems. They should combine the capabilities of both humans and
Английский язык. Основы компьютерной грамотности 50
computers. Computer data processing systems can be designed to take advantage of four capabilities of. computers.
Accuracy. Once data have been entered correctly into the
computer component of a data processing system, the need for
further manipulation by humans is eliminated, and the possi
bility of error is reduced. Computers, when properly pro
grammed, are also unlikely to make computational errors. Of
course, computer systems remain vulnerable to the entry by
humans of invalid data.
Ease of communications. Data, once entered, can be trans
mitted wherever needed by communications networks. These
may be either earth or satellite-based systems. A travel reserva
tions system is an example of a data communications network.
Reservation clerks throughout the world may make an enquiry
about transportation or lodgings and receive an almost instant
response. Another example is an office communications system
that provides executives with access to a reservoir of date, called
a corporate data base, from their personal microcomputer work
stations.
Capacity of storage. Computers are able to store vast
amounts of information, to organize it, and to retrieve it in ways
that are far beyond the capabilities of humans. The amount of
data that can be stored on devices such as magnetic discs is con
stantly increasing. All the while, the cost per character of data
stored is decreasing.
Speed. The speed, at which computer data processing sys
tems can respond, adds to their value. For example, the travel
reservations system mentioned above would not be useful if cli
ents had to wait more than a few seconds for a response. The
response required might be a fraction of a second.
Thus, an important objective in the design of computer data processing systems is to allow computers to do what they do best and to free humans from routine, error-prone tasks. The most cost-effective computer data processing system is the one that does the job effectively and at the least cost. By using computers in a cost-effective manner, we will be better able to respond to the challenges and opportunities of our post-industrial, information-dependent society.
51 Unit 4. Data Processing Concepts
10. Ответьте на вопросы, используя информацию текста.
1. What capabilities should data-processing systems combine when designed? 2. What are the main advantages of computers? 3. What do you know of computers accuracy? 4. What is the function of communication networks? 5. Give examples of a data communication network. 6. What do you understand by capacity storage? 7. What other values of computer data processing systems do you know? 8. What is an important objective in the design of computer data processing systems? 9. What is the most effective computer data processing system? 10. What is the best way of responding to the challenges and opportunities of our post-industrial society?
11. Найдите в тексте английские эквиваленты следующих
словосочетаний:
Система обработки информации компьютером; система ориентирования на обработку данных компьютером; сочетать возможности человека и машины; ограничивать управление; вряд ли допустят ошибку; оставаться уязвимым; недопустимые данные; легкость осуществления связи; сеть передачи информации; системы, основанные на использовании спутников; служащие по резервированию жилья; получить мгновенный ответ; наводить справки; хранилище данных; корпоративная база данных; объем памяти; запоминать огромное количество информации; извлекать информацию; добавить значимости; упомянутый выше; доля секунды; подверженный ошибкам; экономически оправданный,
12. Вспомните значение новых слов и догадайтесь о зна
чении их производных.
То eliminate: elimination; eliminable; eliminator; unlimited.
To respond: respondent; response; responsible; irresponsible; responsibility.
Accuracy: inaccuracy; accurate; inaccurate; accurately.
Correctly: correct; incorrect; to correct; correction; correctional; corrective; corrector.
Vulnerable: invulnerable; vulnerability; invulnerability.
Invalid: valid; invalidity; validity;
Access: accessible; inaccessible; accessibility; inaccessibility.
Английский язык. Основы компьютерной грамотности 52
13. Преобразуйте предложения, содержащие модальные
глаголы, в а) прошедшее время; б) будущее время.
1. Computers can replace people in dull routine work. 2. The program is a set of instructions that may also include data to be processed. 3. Computer-controled robots must increase the productivity of industry. 4. They can help in making different decisions. 5. The pupils may work with computers at the lessons. 6. Electric pulses can move at the speed of light. 7. Storage devices must have capacities for the input, output data and programs and for intermediate results. 8. Business minicomputers can perform to 100 million operations per second. 9. In order to solve scientific problems researchers must deal with the language of science — mathematics. 10. Programmers must write application programs in a way that computers can understand.
14. Составьте на русском языке аннотации к текстам,
предложенным ниже. Обратите внимание на то, что
стиль аннотаций, как правило, имеет безличностный
характер. Выберите и используйте при работе следую
щие клише:
Статья (текст) посвящена проблеме/ вопросу . В начале статьи
Видео:Перевод единиц измерения информации в информатикеСкачать
Ознакомьтесь с терминами текста 2
intricate [‘mtnkit] — сложный, запутанный, electronic circuit [sbkt’romk ‘sa:kit] — электронная цепь, схема
to operate switches [ops’reit ‘switfiz] — приводить в действие переключатели
to store numbers [‘sto: ‘плтЬзг] — запоминать числа
13 Unit 1. Information-Dependent Society
to manipulate [ms’nipjuleit] — управлять; обращаться; преобразовывать
to input / to feed in — вводить (информацию)
to turn on = to switch on — включать
to turn off = to switch off— выключать
to process data [prou’ses ‘delta] — обрабатывать данные
to supply [sa’plai] — подавать, вводить, снабжать, обеспечивать
addition [s’difn] — сложение
subtraction [sAb’trajkJh] — вычитание
division [di’vrjn] —деление
multiplication [‘тлИгрп’кег/п] — умножение
exponentiation [eksps’nenji’eijn] — возведение в степень
user [‘juzs] — пользователь
input device [‘input di’vais] — устройство ввода
disk drive [‘disk ‘draiv] — дисковое запоминающее устройство, дисковод
tape drive [‘teip ‘draiv] — запоминающее устройство на магнитной ленте
cathode-ray tube [‘kseOsd rei 4ju:b] — электроннолучевая трубка
to make decisions — принимать решения
instantaneously [jnstan’teinjssli] — мгновенно, немедленно
Прочтите текст 2 и скажите, что такое компьютер и каковы его основные функции.
Text 2. WHAT IS A COMPUTER?
A computer is a machine with an intricate network of electronic circuits that operate switches or magnetize tiny metal cores. The switches, like the cores, are capable of being in one or two possible states, that is, on or off; magnetized or demagnetized. The machine is capable of storing and manipulating numbers, letters, and characters (symbols).
Английский язык. Основы компьютерной грамотности 14
The basic idea of a computer is that we can make the machine do what we want by inputting signals that turn certain switches on and turn others off, or magnetize or do not magnetize the cores.
The basic job of computers is processing of information. For this reason computers can be defined as devices which accept information in the form of instructions, called a program, and characters, called data, perform mathematical and / or logical operations on the information, and then supply results of these operations. The program, or part of it, which tells the computers what to do and the data, which provide the information needed to solve the problem, are kept inside the computer in a place called memory.
It is considered that computers have many remarkable powers. However most computers, whether large or small, have three basic capabilities.
First, computers have circuits for performing arithmetic operations, such as: addition, subtraction, division, multiplication and exponentiation.
Second, computers have a means of communicating with the user. After all, if we couldn’t feed information in and get results back, these machines wouldn’t be of much use. Some of the most common methods of inputting information are to use terminals, diskettes, disks and magnetic tapes. The computer’s input device (a disk drive or tape drive) reads the information into the computer. For outputting information two common devices used are: a printer, printing the new information on paper, and a cathode-ray-tube display, which shows the results on a TV-like screen.
Third, computers have circuits which can make decisions. The kinds of decisions which computer circuits can make are not of the type: «Who would win the war between two countries?» or «Who is the richest person in the world?» Unfortunately, the computer can only decide three things, namely: Is one number less than another? Are two numbers equal? and, Is one number greater than another?
A computer can solve a series of problems and make thousands of logical decisions without becoming tired. It can find the solution to a problem in a fraction of the time it takes a human being to do the job.
15 Unit 1. Information-Dependent Society
A computer can replace people in dull, routine tasks, but it works according to the instructions given to it. There are times when a computer seems to operate like a mechanical ‘brain’, but its achievements are limited by the minds of human beings. A computer cannot do anything unless a person tells it what to do and gives it the necessary information; but because electric pulses can move at the speed of light, a computer can carry out great numbers of arithmetic-logical operations almost instantaneously. A person can do the same, but in many cases that person would be dead long before the job was finished.
8. Переведите текст. Ответьте на вопросы, используя ин
формациютекста.
1. What is a computer? 2. What are the two possible states of the switches? 3. What are the main functions of a computer? 4. In what way can we make the computer do what we want? 5. What is the basic task of a computer? 6. In what form does a computer accept information? 7. What is a program? 8. What are data? 9. What is memory? 10. What three basic capabilities have computers? 11. What are the ways of inputting information into the computer? 12. What is the function of an input device? 13. What devices are used for outputting information? 14. What decisions can the computer make? 15. What are the computer’s achievements limited by?
9. Найдите в тексте 2 английские эквиваленты следующих
словосочетаний:
Сложная сеть электронных цепей; управлять (приводить в действие) переключателями; возможные состояния; хранить (запоминать) числа; обрабатывать символы; посредством ввода сигналов; включать; выключать; размагничивать сердечники; обработка информации; информация в виде команд; символы, называемые данными; выполнять математические операции; выдавать результаты; обеспечивать необходимую информацию; иметь замечательные возможности; основные свойства; сложение, вычитание, деление, умножение; возведение в степень; средства для общения с пользователем; устройство ввода; дисковод; считывать информацию; вывод информации; катоднолучевая трубка; принимать решения; выполнять тысячи логических операций; без устали; находить реше-
Английский язык. Основы компьютерной грамотности 16
ние задачи; значительно меньший промежуток времени; человек; нудная рутинная работа; в соответствии с введенной программой; вырабатывать свои суждения; возможности ограничены программой, заложенной в него человеком; дать требуемую информацию; электрические импульсы; со скоростью света; мгновенно производить огромное количество математических операций; человеку может не хватить всей жизни, чтобы закончить работу.
10. Составьте пары или группыблизких позначению слов
из перечня, приведенного ниже.
Например: A. to perform, to exercise, to carry out; B. a man, a person, a human being;
Verbs: to turn on, to provide, to type, to accept, to help, to learn, to observe, to call, to tell, to keep, to feed, to solve, to relate, to switch off, to communicate, to receive, to supply, to switch on, to assist, to print, to study, to input, to turn off, to decide, to store, to say, to name, to watch.
Nouns: work, machine, fundamentals, display, application, capabilities, job, storage, screen, state, basics, use, concept, specialist, journal, character, memory, idea, expert, magazine, position, symbol, command, data, solution, device, instruction, powers, information, decision.
Adjectives: basic, tiny, common, small, main, significant, routine, general, remarkable, uninterested, intricate, important, wonderful, complex, little.
Adverbs: rapidly, probably, instantaneously, in a moment, quickly, perhaps.
Выполните письменный перевод текста 3 по вариантам.
Text3. APPLICATION OF COMPUTERS
1.At present a great deal of the work force of most countries is engaged in creating, processing, storing, communicating and just working with information. Computers have become commonplace in homes, offices, stores, schools, research institutes, plants.
The use of computers in business, industry and communication services is widespread today. Computer-controlled robots are able to improve the quality of manufactured products and
17 Unit 1. Information-Dependent Society
to increase the productivity of industry. Computers can control the work of power stations, plants and docks. They help in making different decisions and in management of economy.
The work of banks depends upon computer terminals for millions of daily operations. Without these terminals, records of deposits and withdrawals would be difficult to maintain, and it would be impossible to make inquiries about the current status of customer accounts.
Computers form a part of many military systems including communication and fire control. They are applied for automatic piloting and automatic navigation. Space exploration depends on computers for guidance, on-board environment and research.
2. Computers find application in astronomy and upper atmosphere research. Weather forecasting, library information services can benefit from computers too.
It is interesting to note that computers are widely used in medicine. They became valuable medical diagnostic tools. Computers are used for optical scanning and image processing, ranging from pattern recognition to image processing. Technicians can operate computer tomography scanners which combine x-rays with computer technology to give sectional views of the body of patients. The views then can be combined into a single image shown on the screen.
It should be noticed that learning on a computer can be fun. Students spend more time with computer-aided instruction performing the assigned task, as compared with conventional classroom.
At last air traffic control is impossible without computer application. It fully depends upon computer-generated information.
Many other uses of computers that we cannot imagine at present will become commonplace in the transition from an industrial to post industrial, or information society.
to maintain records — вести учет
deposits and withdrawal — вклады и изъятие (выемка)
guidance — наведение (на цель); управление; руководство
🎦 Видео
Пример работы с SDL Trados как работает письменный переводчик с ТМ базой и глоссарием в CAT системеСкачать
Разбор 8 задания | ОГЭ по информатике 2021Скачать
Архитектура ПК: Представление вещественных чисел в памяти ПК. Центр онлайн-обучения «Фоксфорд»Скачать
Видеоурок по английскому языку: Эквиваленты модальных глаголовСкачать
Поиск текста в файлах Windows 11, 10 Поиск в Ворде, архивахСкачать
Поиск и удаление дублейСкачать
Информатика 10 класс: Поиск информации в ИнтернетеСкачать
Информатика 11 класс (Урок№13 - Деятельность в сети Интернет.)Скачать
Помнить всё! Как развить суперпамять. Маргарет Фокс. [Аудиокнига]Скачать
КАК РАБОТАЮТ ЧИСЛА С ПЛАВАЮЩЕЙ ТОЧКОЙ | ОСНОВЫ ПРОГРАММИРОВАНИЯСкачать
Медицинская информационная система (МИС) MedeskСкачать
Unit 92 Слово TOO - СЛИШКОМ с прилагательными и наречиямиСкачать
Полнотекстовый поиск в 1ССкачать
Просто о внутренностях ChatGPT и её влиянии на мир | ТРЕЩИМ с Игорем КотенковымСкачать