Найдите в тексте английские эквиваленты следующих словосочетаний системы обработки

Видео:Найти основание системы счисления. Развернутая форма записи числаСкачать

Найти основание системы счисления. Развернутая форма записи числа

Найдите в тексте английские эквиваленты следующих словосочетаний

Сложная сеть электронных цепей; возможные состояния; хранить (запоминать) числа; обрабатывать символы; размагничивать сердечники; обработка информации; информация в виде команд; символы, называемые данными; выполнять математические операции; выдавать результаты; обеспечивать необходимую информацию; основные свойства; сложение, вычитание, деление, умножение; возведение в степень; средства для общения с пользователем; устройство ввода; дисковод; считывать информацию; вывод информации; катоднолучевая трубка; выполнять тысячи логических операций; без устали; находить решение задачи; человек; в соответствии с введен¬ной программой; вырабатывать свои суждения; возможно¬сти ограничены программой, заложенной в него человеком; дать требуемую информацию; электрические импульсы; мгновенно производить огромное количество математических операций.

Сам текст
WHAT IS A COMPUTER?

A computer is a machine with an intricate network of electronic circuits thatoperate switches or magnetize tiny metal cores.
The switches, like the cores,are capable of being in one or two possible states, that is, on or off;
magnetized or demagnetized.
The machine is capable of storing andmanipulating numbers, letters, and characters (symbols).

The basic idea of a computer is that we can make the machine do what wewant by inputting signals that turn certain switches on and turn others off, ormagnetize or do not magnetize the cores.

The basic job of computers is processing of information.
For this reasoncomputers can be defined as devices which accept information in the form ofinstructions, called a program, and characters, called data, performmathematical and / or logical operations on the information, and then supplyresults of these operations.
The program, or part of it, which tells thecomputers what to do and the data, which provide the information needed tosolve the problem, are kept inside the computer in a place called memory.

It is considered that computers have many remarkable powers.
Howevermost computers, whether large or small, have three basic capabilities.

First, computers have circuits for performing arithmetic operations, such as:addition, subtraction, division, multiplication and exponentiation.

Second, computers have a means of communicating with the user.
After all, ifwe couldn’t feed information in and get results back, these machineswouldn’t be of much use.
Some of the most common methods of inputtinginformation are to use terminals, diskettes, disks and magnetic tapes.
Thecomputer’s input device (a disk drive or tape drive) reads the information intothe computer.
For outputting information two common devices used are: aprinter, printing the new information on paper, and a cathode-ray-tubedisplay, which shows the results on a TV-like screen.

Third, computers have circuits which can make decisions.
The kinds ofdecisions which computer circuits can make are not of the type: «Who wouldwin the war between two countries?»
or «Who is the richest person in theworld?»
Unfortunately, the computer can only decide three things, namely: Isone number less than another?
Are two numbers equal?
and, Is one numbergreater than another?

A computer can solve a series of problems and make thousands of logicaldecisions without becoming tired.
It can find the solution to a problem in afraction of the time it takes a human being to do the job.

A computer can replace people in dull, routine tasks, but it works according tothe instructions given to it.
There are times when a computer seems tooperate like a mechanical ‘brain’, but its achievements are limited by theminds of human beings.
A computer cannot do anything unless a person tellsit what to do and gives it the necessary information;
but because electricpulses can move at the speed of light, a computer can carry out greatnumbers of arithmetic-logical operations almost instantaneously.
A personcan do the same, but in many cases that person would be dead long beforethe job was finished.

Видео:Перевод из любой системы счисления в десятичную или как найти десятичный эквивалент числаСкачать

Перевод из любой системы счисления в десятичную или как найти десятичный эквивалент числа

Пособие рассчитано на учащихся средних школ, лицеев, гимназий, колледжей и студентов высших учебных заведе­ний всех, кто интересуется английским языком и увлека­ется компьютером. Удк 811. 111(07) ббк81. 2Англ-9

Главная > Документ

Информация о документе
Дата добавления:
Размер:
Доступные форматы для скачивания:

*в) Компьютеры, сконструированные, чтобы исполь­зовать ИС, назывались компьютерами третьего по­коления.

3. Mark I was the first machine to figure out mathematical
problems.

а) Первая машина для вычисления математических проблем была Марк I.

•б) Марк I явилась первой машиной для вычисления математических задач.

•в) Марк I была первой машиной, которая вычисля­ла математические задачи.

4. Early computers using vacuum tubes could perform com-

putations in milliseconds.

■ а) Первые компьютеры, использующие электронные лампы, могли выполнять вычисления в течение мил­лисекунд.

■б) Ранние компьютеры использовали вакуумные лампы, которые выполняли вычисления за миллисе­кунды.

в) Рано компьютеры, использующие электронные
трубки, выполняли вычисления за миллисекунды.

Английский язык. Основы компьютерной грамотности 42

5Найдите в тексте английские эквиваленты следующих словосочетаний системы обработки. Vacuum tubes to control and amplify electric signals were

invented by Neumann.

а) Изобретенные Нойманом вакуумные лампы регу­
лировали и усиливали электрические сигналы.

б) Нойман изобрел электронные лампы для управ­
ления и усиления электрических сигналов.

■в) Электронные лампы, которые регулировали и уси­ливали электрические сигналы, были изобретены Нойманом.

6. Neumann’s machine called the EDVAC was designed to
store both data and instructions.

а)’Неймановскую машину, называемую EDVAC, сконструировали для хранения информации и ко­манд.

-б) Машина Ноймана, названная EDVAC, была созда­на, чтобы запоминать как информацию, так и ко­манды.

в) Машину Ноймана, которая хранила данные и
инструкции, назвали EDVAC.

7. Computers were developed to perform calculations for
military and scientific purposes.

-а) Компьютеры были созданы, чтобы выполнять вычисления для военных и научных целей.

б) Компьютеры создали для выполнения военных и
научных вычислений.

в) Созданные компьютеры выполняли вычисления
военного и научного назначения.

8. An American clerk invented a means of coding the data
by punching holes into cards.

а) Американский служащий изобрел посредством кодирования информации перфокарту. »б) Американский клерк изобрел перфокарту, коди­руя информацию.

^ в) Американский служащий изобрел средство шиф­рования информации путем пробивания отверстий в карте.

Unit 4 DATA PROCESSING CONCEPTS

1Найдите в тексте английские эквиваленты следующих словосочетаний системы обработки. Ознакомьтесь с терминами текста 1.

data processing [‘deita prou’sesirj] — обработка информа­ции (данных)

to convert [ksn’vait] — преобразовывать; переводить (в др. единицы)

to accomplish [a’komphj] —завершать, заканчивать; осу­ществлять, выполнять.

to house [‘haus] — помещать, размещать

to improve [im’pru:v] — улучшать, совершенствовать

to control [kan’troul] — управлять, регулировать; управ­ление, регулирование

to store [‘sto:] — хранить, запоминать, заносить (разме­щать) в памяти

storage [ f stD:nd3] — запоминающее устройство, память; хранение

resource [n’sors] — ресурс; средство; возможность facility [fa’silrti] —- устройство; средство facilities — приспособления; возможности

equipment [I’kwipmsnt] — оборудование; аппаратура; приборы; устройства

available [s’veibbl] — доступный; имеющийся (в нали­чии); возможный

display [dis’plei] — дисплей; устройство (визуального) отображения; показ

manner [‘тзепэ] — способ, образ (действий)

sequence [‘sikwsns] — последовательность, порядок (сле­дования)

sucessively [ssk’sesivh] — последовательно

data storage hierarchy [hais’raiki] — иерархия (последова­тельность) запоминания информации (данных)

Найдите в тексте английские эквиваленты следующих словосочетаний системы обработки

45 Unit 4. Data Processing Concepts

Английский язык. Основы компьютерной грамотности 44

tНайдите в тексте английские эквиваленты следующих словосочетаний системы обработкиo enter [‘enta] — входить; вводить (данные); заносить, записывать

comprehensive groupings — полные, обширные, универ­сальные образования

meaningful [‘mi:ninful] — имеющий смысл; значащий (о данных)

item [‘aitsm] — элемент; составная часть record [‘reko:d] — запись, регистрация; записывать, ре­гистрировать

file [‘fail] — файл; заносить (хранить) в файл set — набор; множество; совокупность; серия; группа; система

data base [‘deita ‘beis] — база данных

related [n’leitid] — смежный; взаимосвязанный; относя­щийся (к ч.-л.)

2. Прочтите текст и скажите, как вы понимаете термины «обработка информации» и «иерархия запоминания ин­ формации».

Text 1 . DATA PROCESSING AND DATA PROCESSING SYSTEMS

The necessary data are processed by a computer to become useful information. In fact this is the definition of data process­ing. Data are a collection of facts — unorganized but able to be-organized into useful information. Processing is a series of ac­tions or operations that convert inputs into outputs. When we* 1 speak of data processing, the input is data, and the output is useful information. So, we can define data processing as a se­ries of actions or operations that converts data into useful in­formation.

We use the term data processing system to include the resourc­es that are used to accomplish the processing of data. There are four types of resources: people, materials, facilities, and equip­ment. People provide input to computers, operate them, and use their output. Materials, such as boxes of paper and printer rib­bons, are consumed in great quantity. Facilities are required to house the computer equipment, people and materials.

The need for converting facts into useful information is not a phenomenon of modern life. Throughout history, and even prehistory, people have found it necessary to sort data into forms that were easier to understand. For example, the ancient Egyp­tians recorded the ebb and flow of the Nile River and used this information to predict yearly crop yields.*Today computers con­vert data about land and water into recommendations to farm­ers on crop planting. Mechanical aids to computation were de­veloped and improved upon in Europe, Asia, and America throughout the seventeenth, eighteenth, and nineteenth centu­ries. Modern computers are marvels of an electronics technol­ogy that continues to produce smaller, cheaper, and more pow­erful components.

Basic data processing operations

Five basic operations are characteristic of all data process­ing systems: inputting, storing, processing, outputting, and con­trolling. They are defined as follows.

Inputting is the process of entering data, which are collected facts, into a data processing system. Storing is saving data or information so that they are available for initial or for additional processing. Processing represents performing arithmetic or log­ical operations on data in order to convert them into useful in­formation. Outputting is the process of producing useful infor­mation, such as a printed report or visual display.

Английский язык. Основы компьютерной грамотности 46

CНайдите в тексте английские эквиваленты следующих словосочетаний системы обработкиontrolling is directing the manner and sequence in which all of the above operations are performed.

Data storage hierarchy

It is known that data, once entered, are organized and stored in successively more comprehensive groupings. Generally, these groupings are called a data storage hierarchy. The general group­ings of any data storage hierarchy are as follows.

1) Characters, which are all written language symbols: let­ters, numbers, and special symbols. 2) Data elements, which are meaningful collections of related characters. Data elements are also called data items or fields. 3) Records, which are collections of related data elements. 4) Files, which are collections of re­lated records. A set of related files is called a data base or a data bank.

3. Просмотрите текст еще раз. Ответьте на вопросы, ис­ пользуя информацию текста 1.

1. What is processing? 2. What is data processing? 3. What does the term of data processing system mean? 4. What basic operations does a data processing system include? 5. What is inputting / storing / outputting information? 6. What do you understand by resources? 7. How did ancient Egyptians convert facts into useful information? 8. When were mechanical aids for computation developed? 9. What does data storage hierarchy mean? 10. What are the general groupings of any data storage hierarchy?

* 4. Найдите в тексте английские эквиваленты следующих словосочетаний:

Системы обработки информации; определение (терми­на) обработки данных; совокупность фактов; последова­тельность действий; преобразование входных данных в полезную информацию; включать ресурсы; завершить об­работку данных; обеспечивать ввод информации в компь­ютер; ленты принтера; расходовать в большом количестве; размещать компьютерное оборудование; нуждаться (тре­бовать) в приспособлениях; явление современной жизни; на протяжении доисторического периода; превращать ин­формацию в выражения; регистрировать отливы и прили­вы; прогнозировать урожай зерновых культур; механичес-

47 Unit 4. Data Processing Concepts

кНайдите в тексте английские эквиваленты следующих словосочетаний системы обработкиие средства вычисления; ввод данных; хранение данных; первоначальная обработка данных; дополнительная обра­ботка; выдача полезной информации; напечатанное сооб­щение; зрительное отображение; последовательность запо­минания информации; записанные символы языка; элементы информации; база данных; набор взаимосвязан­ных файлов.

5. Переведите следующие цепочки существительных :

Data resource; storage resource; network resource; security resource; system resource.

Communication facilities; data base facilities; display facil­ities; management facilities.

Distance control; device control; keyboard control; position control; program control.

Computer storage; laser storage; file storage; disk storage; data storage hierarchy.

Character sequence; instruction sequence; message se­quence; pulse sequence.

Batch file; catalog file; data file; help file; input file; output file; menu file; user file.

Command input; data input; disk input; file input; keyboard input; program input.

6. Подберите к терминам, данным в левой колонке, опре­
деления, представленные справа.

1. Computer ‘ a) the set of instructions that direct

the operations of computers;

2. Computer literacy • b) a part of a computer, entering

data into the device;

3. A program c) facts unorganized but able to be

4. Data d) the output of a data processing

5. Data processing . e) possessing sufficient knowledge

of how computers work and what they can do to use them as problem-solving tools;

6. Data processing • f) a series of operations that results

in the conversion of data system into useful information;

Английский язык. Основы компьютерной грамотности 48

7Найдите в тексте английские эквиваленты следующих словосочетаний системы обработки. Input .g) an electronic device performing

calculations on numerical data;

8. Output h) an electronic device accepting

the data processing results from the computer and displaying them;

9. Useful information i) a set of related files;

10. Data bank j) the resources required to accom-

plish the processing of data. These resources are personnel, material, facilities and equip­ment.

7. Проанализируйте неличные формы глагола и правиль­но переведите предложения.

1. Data are processed to become useful information. 2. We use the term data processing to include the resources applied for processing of information. 3. Resources required for accom­plishing the processing of data are called data processing sys­tem. 4. Processing is a series of operations converting inputs into outputs. 5. Facilities are required to house the computer equip­ment. 6. Egyptians used the information to predict crop yields.

Information to be put into the computer for processing should
be coded into ones and zeroes. 8. Processing is operations on data
to convert them into useful information. 9. The first machines
designed to manipulate punched card data were widely used for
business data processing. 10. Hollerith built one machine to
punch the holes and the other to tabulate the collected data.

Ознакомьтесь с терминами текста 2.

manual [‘maenjusl] — ручной, выполняемый вручную to take advantage of smth — воспользоваться ч.-л.

capability [,keip9’bihti] — способность; возможность; характеристика

accuracy [‘sekjurasr] — точность; правильность; четкость (изображения)

correctly [ks’rektli] — правильно; верно

to eliminate [e’hmmeit] — устранять; удалять; отменять; ликвидировать

49 Unit 4. Data Processing Concepts

tНайдите в тексте английские эквиваленты следующих словосочетаний системы обработкиo make errors [‘ersz] — допускать ошибки (погрешно­сти)

error-prone — подверженный ошибкам

to remain vulnerable [n’mein ‘vAlnorabl] — оставаться уяз­вимым, чувствительным

invalid data [m’vashd] — неверные, неправильные, недо­пустимые данные

communications networks — сети передачи данных; сети связи

travel [‘traevsl] — перемещение; прохождение; путь; ход

instant response [‘instant n’spons] — мгновенный ответ (реакция)

to respond [n’spond] — отвечать; реагировать

access [‘aeksas] —доступ; обращение; обращаться, иметь доступ

capacity of storage [ks’paesiti ev ‘stond3] — объем (емкость) памяти

to retrieve [n’trkv] — извлекать, выбирать (данные); вос­станавливать (файл)

value [‘vaslju] — значение; величина; значимость; цен­ность; оценка; оценивать

objective [sb’d3ektiv] — цель; требование; целевая фун­кция

cost-effective [‘kost I’fektiv] — экономичный; экономи­чески оправданный

challenge [‘tfaelmd3] — трудность; препятствие; представ­лять трудность

9. Прочтите текст и скажите, каковы основные достоин­ства компьютеров. Переведите текст.

Text 2. ADVANTAGES OF COMPUTER DATA PROCESSING

Computer-oriented data processing systems or just computer data processing systems are not designed to imitate manual sys­tems. They should combine the capabilities of both humans and

Английский язык. Основы компьютерной грамотности 50

cНайдите в тексте английские эквиваленты следующих словосочетаний системы обработкиomputers. Computer data processing systems can be designed to take advantage of four capabilities of. computers.

Accuracy. Once data have been entered correctly into the
computer component of a data processing system, the need for
further manipulation by humans is eliminated, and the possi­
bility of error is reduced. Computers, when properly pro­
grammed, are also unlikely to make computational errors. Of
course, computer systems remain vulnerable to the entry by
humans of invalid data.

Ease of communications. Data, once entered, can be trans­
mitted wherever needed by communications networks. These
may be either earth or satellite-based systems. A travel reserva­
tions system is an example of a data communications network.
Reservation clerks throughout the world may make an enquiry
about transportation or lodgings and receive an almost instant
response. Another example is an office communications system
that provides executives with access to a reservoir of date, called
a corporate data base, from their personal microcomputer work
stations.

Capacity of storage. Computers are able to store vast
amounts of information, to organize it, and to retrieve it in ways
that are far beyond the capabilities of humans. The amount of
data that can be stored on devices such as magnetic discs is con­
stantly increasing. All the while, the cost per character of data
stored is decreasing.

Speed. The speed, at which computer data processing sys­
tems can respond, adds to their value. For example, the travel
reservations system mentioned above would not be useful if cli­
ents had to wait more than a few seconds for a response. The
response required might be a fraction of a second.

Thus, an important objective in the design of computer data processing systems is to allow computers to do what they do best and to free humans from routine, error-prone tasks. The most cost-effective computer data processing system is the one that does the job effectively and at the least cost. By using comput­ers in a cost-effective manner, we will be better able to respond to the challenges and opportunities of our post-industrial, in­formation-dependent society.

51 Unit 4. Data Processing Concepts

1Найдите в тексте английские эквиваленты следующих словосочетаний системы обработки0. Ответьте на вопросы, используя информацию текста.

1. What capabilities should data-processing systems combine when designed? 2. What are the main advantages of comput­ers? 3. What do you know of computers accuracy? 4. What is the function of communication networks? 5. Give examples of a data communication network. 6. What do you understand by capacity storage? 7. What other values of computer data pro­cessing systems do you know? 8. What is an important objec­tive in the design of computer data processing systems? 9. What is the most effective computer data processing system? 10. What is the best way of responding to the challenges and opportuni­ties of our post-industrial society?

11. Найдите в тексте английские эквиваленты следующих
словосочетаний:

Система обработки информации компьютером; систе­ма ориентирования на обработку данных компьютером; сочетать возможности человека и машины; ограничивать управление; вряд ли допустят ошибку; оставаться уязви­мым; недопустимые данные; легкость осуществления свя­зи; сеть передачи информации; системы, основанные на использовании спутников; служащие по резервированию жилья; получить мгновенный ответ; наводить справки; хранилище данных; корпоративная база данных; объем памяти; запоминать огромное количество информации; извлекать информацию; добавить значимости; упомяну­тый выше; доля секунды; подверженный ошибкам; эконо­мически оправданный,

12. Вспомните значение новых слов и догадайтесь о зна­
чении их производных.

То eliminate: elimination; eliminable; eliminator; unlimited.

To respond: respondent; response; responsible; irresponsible; responsibility.

Accuracy: inaccuracy; accurate; inaccurate; accurately.

Correctly: correct; incorrect; to correct; correction; correc­tional; corrective; corrector.

Vulnerable: invulnerable; vulnerability; invulnerability.

Invalid: valid; invalidity; validity;

Access: accessible; inaccessible; accessibility; inaccessibility.

Английский язык. Основы компьютерной грамотности 52

1Найдите в тексте английские эквиваленты следующих словосочетаний системы обработки3. Преобразуйте предложения, содержащие модальные
глаголы, в а) прошедшее время; б) будущее время.

1. Computers can replace people in dull routine work. 2. The program is a set of instructions that may also include data to be processed. 3. Computer-controled robots must increase the pro­ductivity of industry. 4. They can help in making different de­cisions. 5. The pupils may work with computers at the lessons. 6. Electric pulses can move at the speed of light. 7. Storage de­vices must have capacities for the input, output data and pro­grams and for intermediate results. 8. Business minicomputers can perform to 100 million operations per second. 9. In order to solve scientific problems researchers must deal with the lan­guage of science — mathematics. 10. Programmers must write application programs in a way that computers can understand.

14. Составьте на русском языке аннотации к текстам,
предложенным ниже. Обратите внимание на то, что
стиль аннотаций, как правило, имеет безличностный
характер. Выберите и используйте при работе следую­
щие клише:

Статья (текст) посвящена проблеме/ вопросу . В начале статьи

Видео:Перевод единиц измерения информации в информатикеСкачать

Перевод единиц измерения информации в информатике

Ознакомьтесь с терминами текста 2

intricate [‘mtnkit] — сложный, запутанный, electronic circuit [sbkt’romk ‘sa:kit] — электронная цепь, схема

to operate switches [ops’reit ‘switfiz] — приводить в дей­ствие переключатели

to store numbers [‘sto: ‘плтЬзг] — запоминать числа

13 Unit 1. Information-Dependent Society

Найдите в тексте английские эквиваленты следующих словосочетаний системы обработкиto manipulate [ms’nipjuleit] — управлять; обращаться; преобразовывать

to input / to feed in — вводить (информацию)

to turn on = to switch on — включать

to turn off = to switch off— выключать

to process data [prou’ses ‘delta] — обрабатывать данные

to supply [sa’plai] — подавать, вводить, снабжать, обес­печивать

addition [s’difn] — сложение

subtraction [sAb’trajkJh] — вычитание

division [di’vrjn] —деление

multiplication [‘тлИгрп’кег/п] — умножение

exponentiation [eksps’nenji’eijn] — возведение в степень

user [‘juzs] — пользователь

input device [‘input di’vais] — устройство ввода

disk drive [‘disk ‘draiv] — дисковое запоминающее уст­ройство, дисковод

tape drive [‘teip ‘draiv] — запоминающее устройство на магнитной ленте

cathode-ray tube [‘kseOsd rei 4ju:b] — электроннолучевая трубка

to make decisions — принимать решения

instantaneously [jnstan’teinjssli] — мгновенно, немедлен­но

Прочтите текст 2 и скажите, что такое компьютер и каковы его основные функции.

Text 2. WHAT IS A COMPUTER?

A computer is a machine with an intricate network of elec­tronic circuits that operate switches or magnetize tiny metal cores. The switches, like the cores, are capable of being in one or two possible states, that is, on or off; magnetized or demag­netized. The machine is capable of storing and manipulating numbers, letters, and characters (symbols).

Английский язык. Основы компьютерной грамотности 14

Найдите в тексте английские эквиваленты следующих словосочетаний системы обработкиThe basic idea of a computer is that we can make the ma­chine do what we want by inputting signals that turn certain switches on and turn others off, or magnetize or do not magne­tize the cores.

The basic job of computers is processing of information. For this reason computers can be defined as devices which accept information in the form of instructions, called a program, and characters, called data, perform mathematical and / or logical operations on the information, and then supply results of these operations. The program, or part of it, which tells the comput­ers what to do and the data, which provide the information needed to solve the problem, are kept inside the computer in a place called memory.

It is considered that computers have many remarkable pow­ers. However most computers, whether large or small, have three basic capabilities.

First, computers have circuits for performing arithmetic op­erations, such as: addition, subtraction, division, multiplication and exponentiation.

Second, computers have a means of communicating with the user. After all, if we couldn’t feed information in and get results back, these machines wouldn’t be of much use. Some of the most common methods of inputting information are to use ter­minals, diskettes, disks and magnetic tapes. The computer’s input device (a disk drive or tape drive) reads the information into the computer. For outputting information two common devices used are: a printer, printing the new information on paper, and a cathode-ray-tube display, which shows the results on a TV-like screen.

Third, computers have circuits which can make decisions. The kinds of decisions which computer circuits can make are not of the type: «Who would win the war between two coun­tries?» or «Who is the richest person in the world?» Unfortu­nately, the computer can only decide three things, namely: Is one number less than another? Are two numbers equal? and, Is one number greater than another?

A computer can solve a series of problems and make thou­sands of logical decisions without becoming tired. It can find the solution to a problem in a fraction of the time it takes a human being to do the job.

15 Unit 1. Information-Dependent Society

Найдите в тексте английские эквиваленты следующих словосочетаний системы обработкиA computer can replace people in dull, routine tasks, but it works according to the instructions given to it. There are times when a computer seems to operate like a mechanical ‘brain’, but its achievements are limited by the minds of human beings. A computer cannot do anything unless a person tells it what to do and gives it the necessary information; but because electric pulses can move at the speed of light, a computer can carry out great numbers of arithmetic-logical operations almost instan­taneously. A person can do the same, but in many cases that person would be dead long before the job was finished.

8. Переведите текст. Ответьте на вопросы, используя ин­
формацию
текста.

1. What is a computer? 2. What are the two possible states of the switches? 3. What are the main functions of a computer? 4. In what way can we make the computer do what we want? 5. What is the basic task of a computer? 6. In what form does a computer accept information? 7. What is a program? 8. What are data? 9. What is memory? 10. What three basic capabilities have computers? 11. What are the ways of inputting informa­tion into the computer? 12. What is the function of an input device? 13. What devices are used for outputting information? 14. What decisions can the computer make? 15. What are the computer’s achievements limited by?

Найдите в тексте английские эквиваленты следующих словосочетаний системы обработки

9. Найдите в тексте 2 английские эквиваленты следующих
словосочетаний:

Сложная сеть электронных цепей; управлять (приво­дить в действие) переключателями; возможные состояния; хранить (запоминать) числа; обрабатывать символы; по­средством ввода сигналов; включать; выключать; размаг­ничивать сердечники; обработка информации; информа­ция в виде команд; символы, называемые данными; выполнять математические операции; выдавать результа­ты; обеспечивать необходимую информацию; иметь заме­чательные возможности; основные свойства; сложение, вычитание, деление, умножение; возведение в степень; средства для общения с пользователем; устройство ввода; дисковод; считывать информацию; вывод информации; катоднолучевая трубка; принимать решения; выполнять тысячи логических операций; без устали; находить реше-

Английский язык. Основы компьютерной грамотности 16

Найдите в тексте английские эквиваленты следующих словосочетаний системы обработкиние задачи; значительно меньший промежуток времени; человек; нудная рутинная работа; в соответствии с введен­ной программой; вырабатывать свои суждения; возможно­сти ограничены программой, заложенной в него челове­ком; дать требуемую информацию; электрические импульсы; со скоростью света; мгновенно производить огромное количество математических операций; человеку может не хватить всей жизни, чтобы закончить работу.

10. Составьте пары или группыблизких позначению слов
из перечня, приведенного ниже.

Например: A. to perform, to exercise, to carry out; B. a man, a person, a human being;

Verbs: to turn on, to provide, to type, to accept, to help, to learn, to observe, to call, to tell, to keep, to feed, to solve, to relate, to switch off, to communicate, to receive, to supply, to switch on, to assist, to print, to study, to input, to turn off, to decide, to store, to say, to name, to watch.

Nouns: work, machine, fundamentals, display, application, capabilities, job, storage, screen, state, basics, use, concept, specialist, journal, character, memory, idea, expert, magazine, position, symbol, command, data, solution, device, instruction, powers, information, decision.

Adjectives: basic, tiny, common, small, main, significant, routine, general, remarkable, uninterested, intricate, important, wonderful, complex, little.

Adverbs: rapidly, probably, instantaneously, in a moment, quickly, perhaps.

Выполните письменный перевод текста 3 по вариантам.

Text3. APPLICATION OF COMPUTERS

1.At present a great deal of the work force of most coun­tries is engaged in creating, processing, storing, communicat­ing and just working with information. Computers have become commonplace in homes, offices, stores, schools, research insti­tutes, plants.

The use of computers in business, industry and communi­cation services is widespread today. Computer-controlled robots are able to improve the quality of manufactured products and

17 Unit 1. Information-Dependent Society

Найдите в тексте английские эквиваленты следующих словосочетаний системы обработкиto increase the productivity of industry. Computers can control the work of power stations, plants and docks. They help in mak­ing different decisions and in management of economy.

The work of banks depends upon computer terminals for millions of daily operations. Without these terminals, records of deposits and withdrawals would be difficult to maintain, and it would be impossible to make inquiries about the current sta­tus of customer accounts.

Computers form a part of many military systems including communication and fire control. They are applied for automatic piloting and automatic navigation. Space exploration depends on computers for guidance, on-board environment and re­search.

2. Computers find application in astronomy and upper at­mosphere research. Weather forecasting, library information services can benefit from computers too.

It is interesting to note that computers are widely used in medicine. They became valuable medical diagnostic tools. Computers are used for optical scanning and image processing, ranging from pattern recognition to image processing. Techni­cians can operate computer tomography scanners which com­bine x-rays with computer technology to give sectional views of the body of patients. The views then can be combined into a single image shown on the screen.

It should be noticed that learning on a computer can be fun. Students spend more time with computer-aided instruction per­forming the assigned task, as compared with conventional class­room.

At last air traffic control is impossible without computer ap­plication. It fully depends upon computer-generated informa­tion.

Many other uses of computers that we cannot imagine at present will become commonplace in the transition from an industrial to post industrial, or information society.

to maintain records — вести учет

deposits and withdrawal — вклады и изъятие (выемка)

guidance — наведение (на цель); управление; руковод­ство

🎦 Видео

Пример работы с SDL Trados как работает письменный переводчик с ТМ базой и глоссарием в CAT системеСкачать

Пример работы с SDL Trados как работает письменный переводчик с ТМ базой и глоссарием в CAT системе

Разбор 8 задания | ОГЭ по информатике 2021Скачать

Разбор 8 задания | ОГЭ по информатике 2021

Архитектура ПК: Представление вещественных чисел в памяти ПК. Центр онлайн-обучения «Фоксфорд»Скачать

Архитектура ПК: Представление вещественных чисел в памяти ПК. Центр онлайн-обучения «Фоксфорд»

Видеоурок по английскому языку: Эквиваленты модальных глаголовСкачать

Видеоурок по английскому языку: Эквиваленты модальных глаголов

Поиск текста в файлах Windows 11, 10 Поиск в Ворде, архивахСкачать

Поиск текста в файлах Windows 11, 10  Поиск в Ворде, архивах

Поиск и удаление дублейСкачать

Поиск и удаление дублей

Информатика 10 класс: Поиск информации в ИнтернетеСкачать

Информатика 10 класс: Поиск информации в Интернете

Информатика 11 класс (Урок№13 - Деятельность в сети Интернет.)Скачать

Информатика 11 класс (Урок№13 - Деятельность в сети Интернет.)

Помнить всё! Как развить суперпамять. Маргарет Фокс. [Аудиокнига]Скачать

Помнить всё! Как развить суперпамять. Маргарет Фокс. [Аудиокнига]

КАК РАБОТАЮТ ЧИСЛА С ПЛАВАЮЩЕЙ ТОЧКОЙ | ОСНОВЫ ПРОГРАММИРОВАНИЯСкачать

КАК РАБОТАЮТ ЧИСЛА С ПЛАВАЮЩЕЙ ТОЧКОЙ | ОСНОВЫ ПРОГРАММИРОВАНИЯ

Медицинская информационная система (МИС) MedeskСкачать

Медицинская информационная система (МИС) Medesk

Unit 92 Слово TOO - СЛИШКОМ с прилагательными и наречиямиСкачать

Unit 92 Слово TOO - СЛИШКОМ с прилагательными и наречиями

Полнотекстовый поиск в 1ССкачать

Полнотекстовый поиск в 1С

Просто о внутренностях ChatGPT и её влиянии на мир | ТРЕЩИМ с Игорем КотенковымСкачать

Просто о внутренностях ChatGPT и её влиянии на мир | ТРЕЩИМ с Игорем Котенковым
Поделиться или сохранить к себе: